tisdag 16 december 2008

Fiskaren och hans hustru


Den här sagan tyckte jag var så spännande när jag hörde som liten. Nu hittade jag den i Pixiboksformat på beg.bok-affären Sagobjörnen. För den som inte känner till berättelsen handlar den om en fattig fiskare som råkar få en fisk på kroken. Fisken visar sig vara en förtrollad prins och fiskarens fru vill genast att fiskaren ska be fisken att förvandla deras lilla koja till en stuga. Önskan går i uppfyllelse, men hustrun är inte nöjd. Hon vill bara ha mer och mer. Till slut sitter hon i ett slott och är både kung och påve, men är fortfarande inte nöjd. Det slutar med att hon återigen får flytta till sin gamla koja. Min första tanke när jag som vuxen läser denna saga är: "men herregud, varför dumpar inte fiskaren den jobbiga ragatan?" Min andra tanke är att det är en hel del människor som skulle behöva läsa den här sagan. Efter att ha hängt en del på sidor som lägenhetsbyte och björnsbytare, (särskilt efter att ha läst en del foruminlägg där) är det tydligt är många som knappast har tid att bo in sig och trivas i sitt hem, utan bara hungrar efter nästa strategiska byte=klipp.

Jag känner mig också träffad till viss del. Just nu går vi i väntans tider. Efter snart fyra år i kö å boplats kan det kanske bli så att vi kommer att få flytta in i en trea på 64 m2. Visst, det var 7 personer på visningen, men jag känner mig ändå svagt optimistisk. Det kommer i så fall bli ett enormt uppsving för oss. Tänk alla möjligheter som öppnas! Vi kommer att kunna ha långväga gäster på besök t.ex. Undrar bara hur lång tid det kommer att dröja innan vi börjar sukta efter en ännu större lägenhet. Ååå, kanske med balkong t.om.
Jag vet vad jag ska göra. Om vi får den här lyan ska jag se till att förstora den här illustrationen från Fiskaren och hans hustru. Den skall ramas in och sättas någonstans där jag kan se den varje dag. Sedan ska vi leva lyckliga i alla våra dagar...

Inga kommentarer: